DO DRUKU

Jak zaplanować jadłospis? Darmowe plannery posiłków do druku.


Planowanie jadłospisu nigdy nie było moją mocną stroną i nigdy nie przykuwałam do tego szczególnej uwagi. Wydawało mi się, że przecież wszystko mam pod kontrolą, zakupy zrobione więc na pewno będzie co zjeść. Później okazuje się, że wydaliśmy mnóstwo pieniędzy a nie mamy z czego zrobić obiadu. Połowy kupionych produktów nawet nie zjemy a ser pleśniowy, na który akurat mieliśmy ochotę przechodząc obok lodówki w sklepie, wyląduje w koszu za trzy tygodnie. Ale jeszcze o tym nie wiemy…

 Kochanie co dzisiaj na obiad?
– a co jest w lodówce?
– światło, parówki i… ser pleśniowy.

W końcu musisz zdać sobie sprawę, że w całym domu tylko Ty jesz ser pleśniowy, a wizja cotygodniowej imprezy ze znajomymi przy winie i desce sera nie jest realna. Ostatecznie ser zawsze ląduje w koszu. Takie zjawisko nazywam „syndromem chwilowej potrzeby” (chciałam, je nazwać „syndromem sera pleśniowego”, ale tak brzmi ładniej ;p ). Przyznajcie, że chyba każdy ma taki swój ulubiony produkt, taki na który ma się ochotę ale potrzeba zjedzenia czegoś dobrego zostaje zaspokojona już po dwóch kęsach a reszta produktu ląduje w koszu.

Jeśli masz na sumieniu życie wbrew zasadzie „zero waste”, ciągle chodzisz głodna i w końcu chcesz zacząć zdrowo się odżywiać to ten wpis jest dla Ciebie.
Planowanie posiłków odmieniło mój styl życia – serio!

Planując posiłki oszczędzamy pieniądze i czas

Dzięki planowaniu posiłków, jesteśmy w stanie zaoszczędzić nie tylko czas, ale i sporo pieniędzy. Co za tym idzie, możemy pozwolić sobie na kupowanie lepszej jakości produktów.

Robienie zakupów w 30 min.

Stworzenie jadłospisu tygodniowego pozwoli nam zaplanować zakupy, tak aby nie kupować zbędnych rzeczy. Tworzymy listę, na której znajdą się tylko te produkty, których będziemy potrzebować do przygotowania ustalonych posiłków. Wizyta w markecie trwa tylko pół godziny i nie kuszą nas już totalnie zbędne produkty, których ostatecznie nie wykorzystamy.
Mamy nadzieję, że pamiętacie również o podstawowej zasadzie by nie chodzić głodnym na zakupy 😉

Planowanie posiłków to pierwszy krok do zdrowego odżywiania

Brak czasu na przygotowanie zdrowych potraw, pusta lodówka czy brak pomysłów zazwyczaj kończy się jedzeniem na mieście lub kupowaniem gotowych, przetworzonych dań. Planując posiłki jesteśmy w stanie przemycić takie produkty, których brakuje w naszej diecie. Nie jesteśmy dietetykami, dlatego nie będziemy tutaj rozwijać tego tematu. Jeśli natomiast chcielibyście dowiedzieć się więcej o zdrowym odżywianiu, zapraszamy na Facebooka One Step More, gdzie znajdziecie mnóstwo informacji, porad i wskazówek jak prowadzić zdrowy tryb życia. 

Klucz do sukcesu – MEALPREP, czyli przygotowywanie półproduktów na zapas

Planując z wyprzedzeniem, mamy możliwość by w wolnym czasie przygotować półprodukty, które wymagają więcej czasu, tzw. Meal Prep, np. namaczanie ciecierzycy, mrożenie lub pieczenie wcześniej pokrojonych warzyw czy przygotowanie bulionu warzywnego pod różne zupy lub risotto. Dzięki temu, w tygodniu jesteśmy w stanie przygotować potrawy dosłownie w kilka minut. Uwierzcie mi, to najlepszy sposób na oszczędność czasu i pieniędzy, zrezygnowanie z jedzenia na mieście czy zamawiania do domu.

Dopasowanie jadłospisu do naszego stylu życia

Przygotowałyśmy dla Was aż cztery szablony jadłospisów tygodniowych. Zanim zabierzemy się za planowanie musimy zastanowić się nad tym, ile posiłków jemy w ciągu dnia i w jakich godzinach. Nie ma sensu planować na siłę jadłospisu złożonego z pięciu posiłków, wiedząc, że nie jesteśmy w stanie ich przygotować i zjeść. Na początek zacznij planować obiady i posiłki do pracy, reszta przyjdzie z czasem!

15 porad dobrego planowania posiłków:

  1. Wybierz planner odpowiedni do Twojego stylu życia,
  2. Wybierz jeden dzień w tygodniu, w którym systematycznie będziesz planować jadłospis na kolejny tydzień (mi zajmuje to średnio 30-60 min.),
  3. Sprawdzaj „stan magazynowy” Twojej spiżarni i planuj posiłki w oparciu o posiadane produkty,
  4. Sprawdzaj daty przydatności produktów, 
  5. Nie zapominaj o przydatnych metodach konserwujących takich jak: mrożenie, wekowanie, suszenie lub pasteryzacja,
  6. Zastanów się, czego brakuje w Twojej diecie i postaraj się przemycać te produkty do swoich potraw,
  7. Korzystaj z przydatnych aplikacji (np. Fooder – do zapisywania przepisów, Listownik – do planowania zakupów),
  8. Zapisuj swoje ulubione blogi kulinarne (jadłonomia, wilkuchnia…) Odkrywaj nowe przepisy, inspiruj się!
  9. Zrób w telefonie album ze zdjęciami ulubionych potraw, wracaj do niego podczas planowania posiłków,
  10. Zapoznaj się z pojęciem Mealprep i wprowadź ten proces w życie,
  11. Przechowuj swoje jadłospisy i wykorzystaj je, kiedy nie będzie czasu na zaplanowanie nowego,
  12. Pamiętaj o zasadzie „zero waste”, staraj się planować posiłki tak aby nie marnować jedzenia. Na przykład dynie można dodać do grzybowego risotto, zamrozić na kolejny obiad lub dodać do porannej owsianki. Zastanów się, do czego możesz wykorzystać dany produkt, aby zużyć go w całości. 
  13. Rób listy zakupów w oparciu o zaplanowane potrawy,
  14. Zaoszczędzone pieniądze na planowaniu inwestuj w produkty lepszej jakości,
  15. Nie zapominaj o spontaniczności, nie musisz sztywno trzymać się swojego planu!

Wybierz szablon jadłospisu odpowiedni dla siebie – do pobrania za darmo!

Szablon, który możecie wypełnić sami + lista zakupów

Szablon z pięcioma posiłkami, deserem tygodnia + notatki

Szablon z czterema posiłkami + lista zakupów

Szablon z pięcioma posiłkami

Listy zakupów – do druku

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *