INSPIRACJE

13 porad jak być lepiej zorganizowanym.


Jak być dobrze zorganizowanym? Czyli nasze porady i instrukcja codziennych zadań i planowania czasu. Niestety nie jesteśmy perfekcyjnie zorganizowane. Często o czymś zapominamy i odkładamy na jutro. A potwierdzeniem tego jest to, że naszym pierwszym celem od jutrzejszego poniedziałku jest stosowanie się do porad, które same stworzyłyśmy. Za jakiś czas damy Wam znać czy nam się to udaje i jak wpływa na nasze życie.

W teorii niby wszystko wiemy i wszystko wydaje się łatwe ale nie oszukujmy się, w praktyce nie zawsze nam to wychodzi. Pewnie większość z Was ma podobnie. Nie dążymy do tego by żyć jak w zegarku i całą dobę działać na wysokich obrotach. Nie chcemy rezygnować ze spontaniczności a w dodatku bardzo cenimy czas, poświęcony sobie i najbliższym.

Oto 13 naszych rad, które ułatwią Wam organizację codziennych zadań:

1. Wstań wcześniej

Wcześniejsze wstawanie to najłatwiejszy sposób na zyskanie kilku dodatkowych godzin w ciągu tygodnia.

Postarajcie się przez tydzień wstawać przynajmniej o 30 minut wcześniej niż zwykle. Jeśli uda Wam się wstać godzinę przed czasem to jeszcze lepiej. Dodatkowy czas poświęćcie na czynności, które musielibyście zrobić po powrocie z pracy czy z uczelni. Np. opróżnijcie zmywarkę i podszykujcie obiad. To sprawi, że popołudniu będziecie mieć więcej czasu na realizację innych zadań bądź na relaks. Po tygodniu wcześniejszego wstawania będziecie już wiedzieć jak to wpływa na Wasze codzienne życie.

2. Planuj na kwartał

Planowanie to podstawa realizacji zamierzonych celów. Nie planujcie od razu całego roku bo nie uda Wam się ani spisać wszystkich zadań ani tym bardziej zrealizować ich w zamierzonym czasie. W ciągu 12 miesięcy może się wiele wydarzyć i zmienić, a więc ten czas jest zdecydowanie zbyt długi. W tym wypadku najlepszym wyjściem będzie kwartał.

Okres 3 miesięcy nie jest ani za długi ani za krótki. Jest to czas, w którym spokojnie możecie snuć plany i spisywać zadania i cele.

3. Zapisuj swoje plany, organizuj, rób notatki

Staraj się robić krótkoterminowy plan działania. Wyznacz sobie jeden dzień np. niedzielę i przy porannej kawie spisz wszystkie zadania na nadchodzący tydzień czy miesiąc.

To co zapisane ma większą moc! Odhaczanie zrealizowanych zadań daje dużą satysfakcję i motywuje do dalszego działania.

Do tego przyda Ci się jeden z naszych plannerów, które możecie pobrać całkowicie za darmo. Wystarczy wydrukować, uzupełnić i każdego dnia realizować postawione sobie cele.

3. Ustal priorytety

Ilość zadań i obowiązków, które chcemy zrealizować, może nas mocno przytłoczyć jeśli nie zdecydujemy od czego powinniśmy zacząć. Poświęć sobie godzinę lub dwie, kiedy nikt nie będzie Ci przeszkadzać. Wypisz wszystkie zadania i cele do zrealizowania dzieląc je grupy: dzienne, tygodniowe, miesięczne i kwartalne.

Ustalanie priorytetów polega na zastanowieniu się, które z nich będą NAJWAŻNIEJSZE.

Z każdej grupy obowiązków wybierz 3 priorytety i oznacz je w odpowiedni sposób. Być może nie uda Ci się zrealizować wszystkich zaplanowanych zadań, ale odhaczenie najważniejszych priorytetów da Ci ogromna satysfakcję.

4. Nabierz dobrych nawyków

Wszystkie czynności, które będziecie regularnie powtarzać w końcu staną się Waszym nawykiem. Wcześniejsze wstawanie, zapisywanie zadań i odkładanie wszystkich rzeczy od razu na miejsce nie będą już obowiązkiem a codziennością. Wszystkie te rzeczy wejdą Wam w krew, ponieważ regularne ich powtarzanie sprawi, że będą tak oczywiste jak codzienne jedzenie czy przeglądanie mediów społecznościowych.

5. Co masz zrobić jutro zrób dzisiaj

„Powinienem posprzątać i zatankować, ale zrobię to jutro”, „od jutra zacznę biegać”, „jutro wyrzucę śmieci” itp. Znacie to? My też! 🙂 Jedna z najbardziej popularnych wymówek jakie słyszymy wśród otaczających nas ludzi i od samych siebie. Czasami jednak okazuje się, że to „jutro” nie nadchodzi wcale albo zanim zrealizujemy cel, mija tydzień czy dwa.

To co zajmie Wam 5 minut, zróbcie od razu. Jak tylko pomyślicie o tym, że musicie wstawić pranie czy zmywarkę – zróbcie to.

Odkładając wszystko „na później” kumulujemy obowiązki przez co w końcu może okazać się, że nie jesteśmy w stanie zrealizować czegoś co jest dla nas ważne. Nie oszukujmy się, doba ma tylko 24 godziny. Dlatego proponujemy Wam, abyście wszystko robili od razu. Jeśli zaplanowaliście sobie na dzisiaj sprzątanie nie odkładajcie tego na jutro. Robiąc coś od razu macie z głowy jeden cel, a im więcej zrealizowanych zadań tym większy sukces. Najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie działania od razu np. po powrocie z pracy bądź zaraz po przebudzeniu. Oczywiście wszystko w zależności od waszego harmonogramu dnia. Po realizacji jednego celu mamy czas na kolejny bądź na zasłużony odpoczynek i czas dla siebie. A uwierzcie, że czas relaksu ze świadomością, że na niego zasłużyliście będzie o wiele bardziej przyjemny.

6. Wielozadaniowość

Czy jesteście w stanie robić kilka rzeczy jednocześnie? Jeśli tego nie próbowaliście sprawdźcie ile w ten sposób można zaoszczędzić czasu. Starajcie się robić wiele rzeczy „przy okazji”. Np. susząc włosy możecie jednocześnie ogarniać kosmetyki na półce bądź przetrzeć umywalkę.
Robiąc wiele rzeczy na raz zdobędziecie w ciągu tygodnia nawet kilka godzin.

7. Posprzątaj swoje otoczenie

Wybierzcie sobie jeden dzień, który poświęcicie na zrobienie generalnego porządku w mieszkaniu. Poukładajcie w szufladach i szafkach. Każdej rzeczy nadajcie konkretne miejsce.

Starajcie się od razu odkładać wszystko we właściwie miejsce by nie generować nowego bałaganu.

Kilka rzeczy, które nie są tam gdzie powinny sprawią, że z dużo większą łatwością będziemy zostawiać kolejne przedmioty w miejscach, w których leżeć nie powinny. W ten sposób znowu powstanie nam bałagan a to sprawi, że trudniej będzie nam się zorganizować.

8. Pozbądź się niepotrzebnych rzeczy

Macie taką szufladę bądź szafkę w mieszkaniu gdzie znajdują się tzw. „bibeloty”, „pierdoły” i wszelkiego rodzaju „przydasie”? Jeśli tak, przejrzyjcie wszystkie znajdujące się tam przedmioty i szczerze zastanówcie się, które tak naprawdę są Wam potrzebne. Jeśli nie używaliście czegoś powyżej 6 miesięcy po prostu to wyrzućcie. To samo zróbcie z ubraniami i kosmetykami. Jeśli uważacie, że spodnie czy koszule, których nie ubieraliście od lat na pewno lada moment założycie, po prostu to sprawdźcie. Wszystkie takie ubrania wyjmijcie na wierzch. Jeśli czegoś nie założycie przez kolejne 10 dni oddajcie potrzebującym, bo to tylko znak, że nie założycie ich już wcale.

Pozbądźcie się przedmiotów, które są zbędne i tworzą dodatkowy bałagan w Waszym otoczeniu.

9. Nie zapominaj o sobie

Pamiętajcie! Aby dobrze realizować zadania i cele stawiane sobie każdego dnia musicie mieć na to siłę i ochotę. Nie zapominajcie o odpoczynku i przyjemnościach dla siebie. Ustalcie sobie dwa dni w tygodniu gdzie wieczór poświęcacie na np. długą kąpiel bądź czytanie książki. Znajdźcie coś co sprawi Wam przyjemność i nie rezygnujcie z tego. Jeśli będziecie dobrze zorganizowani, na pewno znajdziecie czas na chwilę relaksu.

10. Wysypiaj się

Dobry sen to podstawa lepszego funkcjonowania. Jeśli jesteśmy wyspani, mamy więcej energii, czujemy się zrelaksowani i gotowi do działania. Zadbajcie o swój sen, wyłączając powiadomienia w telefonie. Na pół godziny przed snem wywietrzcie sypialnię, żeby wpadło do niej trochę świeżego powietrza. Jeśli nie jesteście zmarzluchami, zakręćcie kaloryfery. O wiele lepiej śpi się w chłodniejszym miejscu. Pozbądźcie się wszelkiego źródła światła, zakryjcie wszystkie świecące listwy i urządzenia, a okna zasłońcie ciemnymi roletami bądź zasłonami. Postarajcie się, aby przynajmniej na pół godziny przed snem nie spędzać czasu przed ekranem.

Odpuśćcie sobie oglądanie kolejnego odcinka ulubionego serialu lub bezmyślne skrolowanie Instagrama – połóżcie się wcześniej. Nawet pół godziny dłuższego snu może dać Wam więcej energii kolejnego dnia.

11. Pozbądź się rozpraszaczy

Czy zdajecie sobie sprawę ile czasu spędzacie na Instagramie lub Netflixie? Jeśli bez sprawdzania wiecie, że zdecydowanie za dużo to postarajcie się go ograniczyć. Jeśli jeździcie do pracy komunikacją miejską starajcie się w autobusie czy tramwaju nadrobić wszystkie informacje z mediów społecznościowych, by w domu nie poświęcać już na to czasu. Ograniczcie się również do 3 odcinków ulubionego serialu tygodniowo. Nie musicie oglądać 3 sezonów w ciągu 7 dni 🙂 Ciekawym rozwiązaniem są też aplikacje, które możecie zainstalować na swoim telefonie. Będą one informować Was o tym ile czasu spędzacie przed ekranem. To bardzo pomocna forma, która uświadomi Wam ile tak naprawdę czasu marnujecie. Wiele telefonów ma już wbudowaną taką funkcje, możecie w niej ustawić ograniczenia i powiadomienia o przekroczonym limicie.

12. Bądź produktywny

Załóżcie sobie, aby codziennie zrobić minimum 3 produktywne rzeczy. Dla każdego będzie to coś innego. Najważniejsze, żeby ruszyć z miejsca i działać. Pamiętajcie, że im więcej będziecie robić tym więcej będzie Wam się chciało. To brzmi dziwnie, ale sprawdziłyśmy to na własnej skórze. Starajcie się, każdego dnia zrobić coś pożytecznego. Nie musi to być coś co zabiera mnóstwo czasu. Znajdujcie czynności, które zajmują kila minut a dają duży efekt.

13. Otaczaj się motywacyjnymi osobami i przedmiotami

Przebywanie wśród pozytywnych i osiągających sukcesy ludzi może być dla Was bardzo motywujące. Na pewno każdy z nas ma swój autorytet, mogą to być rodzice, znajomi, rodzeństwo czy nawet sławne osoby. Dla nas jest to bardzo motywujące. Absolutnie nie mamy tutaj na myśli zazdrości czy swego rodzaju rywalizacji i presji otoczenia. Chodzi o to, by po spotkaniu z takimi ludźmi mieć jeszcze większą ochotę do działania! Jeśli uważacie, że nie macie takich osób wokół siebie, zacznijcie oglądać motywacyjne kanały na Youtube.pl lub czytajcie książki o ludziach sukcesu.

Jeśli natomiast, działają na Was motywacyjne hasła i pobudzają Was do działania, to koniecznie zajrzyjcie na nasz wpis z darmowymi, typograficznymi plakatami – klikając tutaj.

Pamiętajcie, że nie musicie od razu stosować się do wszystkich przedstawionych przez nas zasad. Na początek możecie wybrać 3 i sukcesywnie dokładać kolejne. Nie zatracajcie się w obowiązkach i pamiętajcie, że nie musicie być perfekcyjni. Najważniejsze jest to, żebyście byli szczęśliwi i spełnieni.

2 komentarze

  • karolaje

    Bardzo przydatny post, na pewno skorzystam z Waszych rad 🙂 niektóre już stosuję, np. Robię liste zadan i ograniczyłam instagram 😀 polecam również aplikacje TRELLO na telefon gdzie mozna w łatwy sposób planować i zarządzać czasem 🙂
    Pozdrawiam ❤

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *